Svenska Februaritraditioner!

På tisdag är det fettisdag i Sverige!

Det firar man genom att äta semlor. I danmark äter man fastelavnsboller i denna tid, så vi har visst båda lite behov av socker i Februari.

Semlor är en RIKTIGT bra svensk uppfinning, och jag kan inte bestämma mig helt, om jag ska baka några i år, eller ej. Det är ju bara vi fyra här hemma som äter dem, och dessutom är de inte jättenyttiga/sunde. Så kanske borde man hoppa över det i år..?

Hur som helst får ni ett recept på dem här! Det här receptet ger extra fluffiga semlor – galet goda. Hoppas det lyckas, och smakar er! Ät semlorna med en god kopp kaffe, eller – i mitt fall – utan kaffe.

Ingredienser

1/2 paket jäst (à 50 g)
100 g margarin eller smör
2 1/2 dl mjölk
1 ägg
1 dl socker
2 krm salt
2 krm hjorthornssalt
6 – 7 dl vetemjöl

Pensling:
ägg

Fyllning:
100 g mandelmassa
2 – 3 msk mjölk

Garnering:
2 dl vispgrädde
florsocker

Gör så här

Smula jästen i en bunke. Smält matfettet och tillsätt mjölken och värm till fingervarmt, 37 grader. Häll lite av degvätskan över jästen och rör tills den löst sig.Tillsätt resten av degvätskan, ägg, socker, salt, hjorthornssalt och nästan allt vetemjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta degen smidig för hand eller i maskin.

Låt degen jäsa övertäckt ca 30 min.

Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och knåda den smidig med resterande mjöl. Dela degen i ca 10 bitar. Forma varje bit till en slät bulle som läggs på en bakpappersklädd plåt. Låt bullarna jäsa övertäckta ca 20 min. Pensla bullarna med uppvispat ägg.

Grädda mitt i ugnen i 250°C, ca 10 min. Låt bullarna kallna på galler.

 
Klassiska semlorSkär av ett lock på varje bulle. Gröp ur lite av inkråmet. Riv mandelmassan på rivjärn och blanda med inkråm och mjölk. Fyll tillbaka i bullarna. Vispa grädden till fast skum, gärna med elvisp. Klicka eller spritsa grädden på bullarna och lägg på locken.Pudra över florsocker och servera semlorna.

Hör av er om ni behöver översättningshjälp till danska! Eller amerikanska, till alla er amerikanska läsare jah…

Om Therese Mogensen

En svensk tjej som har styrt näsan mot Danmark och fastnat! Hon har jordens mysigaste familj, två dåliga ben, en bra fiol, och en massa fina mål i livet. Hon pluggar och jobbar, pratar med fina vänner, står i köket, läser böcker, och myser med man och barn. Hennes tid susar iväg alldeles för fort, och hon gör vad hon kan för att hänga med. Om allt det kan du läsa här!
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar