Lärdomar ifrån norr

När man besöker en ung karriärskvinna i sin bästa ålder som min norska väninna Silje, då lär man sig ett och annat gott!

1. En god, norsk kvinna handarbetar. Det motverkar stress och främjar ett långt tålamod.

2. I Oslo har man ett slott, och endast ett slott. Det är ståtligt och praktfullt, och det heter Slottet. Man bör inte fråga vad det heter mer än det, för då har man trampat i klaveret.

3. Norrmän är fantastiska på att baka all slags kakor. Ett norskt kakbord går helt enkelt inte av för hackor. Det kan rekommenderas att besöka Silje till exempel! Men det är ett under att norrmän generellt inte har större problem med vikten än alla vi andra. Det må vara gåturerna i fjällen som räddar situationen?

4. Köp inte byxor efter om de har snygga bakfickor… Dumt. (Det gör gärna jag nämligen)

5. All årsinkomst under 500 000 är låg lön. Så talar en norrman. 🙂

Och just här skulle jag om någon tid kunna lägga in några vackra vårbilder från Operahuset mitt i stan. Men de ligger i Oslo just nu, så det blir en annan gång!

Nu är jag hemma på dansk mark igen. Hemma? Ja, hemma. 🙂

Om Therese Mogensen

En svensk tjej som har styrt näsan mot Danmark och fastnat! Hon har jordens mysigaste familj, två dåliga ben, en bra fiol, och en massa fina mål i livet. Hon pluggar och jobbar, pratar med fina vänner, står i köket, läser böcker, och myser med man och barn. Hennes tid susar iväg alldeles för fort, och hon gör vad hon kan för att hänga med. Om allt det kan du läsa här!
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Lärdomar ifrån norr

  1. AnnaGreta Nilsson skriver:

    Det där med handarbete har ju jag pratat om under hela din uppväxt. Duktigt av Silje att äntligen få dig att förstå det 🙂

    • Therese Mogensen skriver:

      Jag säger nu inte att hon har överbevisat mig, men vi har diskuterat saken hela helgen, men Silje, hörde du det! Där kom den omtalade kommentaren ifrån mamma som har talat ditt budskap sedan jag föddes! Du har alltså härmed förtjänat en livslång vänskap med min mor! Hon förstår dig till fullo! Kram!!

Lämna en kommentar